Τετάρτη, 24 Φεβρουαρίου 2010

BRUCE LEE on stage !



SUTRA - Sidi Larbi Cherkaoui

ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2010

ΧΟΡΟΣ + ΠΟΛΕΜΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ

Έχετε σκεφτεί ποτέ πώς και γιατί μια παράσταση χορού θυμίζει ή μυρίζει(!) πόλεμο??

Χορευτές που περνούν από φόρμες που μας φέρνουν στο μυαλό τούμπες, κλωτσιές, μπουνιές, κατρακυλίσματα…Η επιρροή των πολεμικών τεχνών και συναφών πρακτικών στην τέχνη του χορού, είναι πολύπλευρη και ολοένα αυξανόμενη την τελευταία δεκαετία τουλάχιστον.

Πόλεμος λοιπόν, όχι με όπλα αλλά με το ίδιο το σώμα!

Από τη δεκαετία του 80 ήδη, σε όλη την Ευρώπη αλλά και την Αμερική, οι χορογράφοι αναζητώντας νέους τρόπους κινητικής έρευνας αλλά και εμπλουτισμού του κινητικού λεξιλογίου που χρησιμοποιούν, απευθύνθηκαν σε διάφορες ‘ανατολικές’ πρακτικές, όπως η Γιόγκα, το Tai Chi, το Butoh, αλλά και πιο παραδοσιακές τέχνες του πολέμου, όπως το AIKIDO, το KUNG FU, η CAPOEIRA, το NINJUTSU κλπ. Αυτό πιθανώς ξεκίνησε παράλληλα και με την έμφυτη περιέργεια των ίδιων των χορευτών, να αναζητήσουν άλλους τρόπους εκγύμνασης του σώματος και τροφοδοσίας των κινητικών δυνατοτήτων τους.

Ειδικά ο σύγχρονος χορός απαιτεί πλέον από τους ερμηνευτές να έχουν πολύ καλό κέντρο βάρους και γείωση, αλλά και την αυτονόητη άνεση με την είσοδο και έξοδό τους από το πάτωμα. Συχνά τα κύρια χαρακτηριστικά είναι η ταχύτητα, η γρήγορη εναλλαγή ρυθμού, τα ακροβατικά στοιχεία και η έμφαση στην έννοια του partnering (κίνηση σε ντουέτο) με περίπλοκους χειρισμούς. Έτσι με φυσικό τρόπο, συναντήθηκαν οι ανάγκες του νέου χορευτικού κόσμου, αλλά και το ολοένα αυξανόμενο ενδιαφέρον των ανθρώπων να γυμναστούν με εναλλακτικούς τρόπους.

Μερικές μορφές πολεμικών τεχνών που φαίνεται να έχουν ασκήσει τη μεγαλύτερη επιρροή είναι οι εξής:

H βραζιλιάνικη Capoeira - ίσως και η πιο ‘χορευτική’ πολ. τέχνη - όπου οι συμμετέχοντες διαμορφώνουν ένα κύκλο (roda) και επιδίδονται στο τραγούδι, παίζουν μουσικά παραδοσιακά όργανα όπως το μπεριμπάο. και 'μονομαχούν' σε ζευγάρια, με πολλά ακροβατικά, στηρίξεις στα χέρια, ρόδες.

Το κινέζικο Kung Fu, το οποίο συμπεριλαμβάνει διάφορα στυλ που συνήθως προσομοιάζουν διάφορα ζώα, απ’ όπου δανείζονται και το όνομα τους (τίγρη, φίδι, αετός, μαϊμού, γερανός). Η εκμάθηση γίνεται συνήθως μέσω των taolu=φόρμες στα ελληνικά. Πρόκειται περί κινητικών φράσεων αποτελούμενων από γροθιές, κλωτσιές, λακτίσματα, άλματα..

Το ιαπωνική Aikido, με ιδρυτή τον Morihei Ueshiba στις αρχές του 20ου αιώνα, στόχος του οποίου ήταν, η ανάπτυξη μίας πολεμικής τέχνης με αμυντικό χαρακτήρα, όπου δίνεται έμφαση στην μετατόπιση του κέντρου βάρους και στον τρόπο με τον οποίο διοχετεύεται η ενέργεια και η δύναμη του επιτιθέμενου.

Επίσης ακόμα δύο ακόμη κινέζικες πρακτικές, που φαίνεται να έχουν επηρεάσει επίσης με διάφορους τρόπους τη χορευτική τέχνη, είναι το Tai Chi και το Qigong, τα οποία ουσιαστικά είναι ενεργειακές ασκήσεις.

SUTRA - Sidi Larbi Cherkaoui

Μερικά παραδείγματα παντρεμάτων του χορού με τις πολεμικές τέχνες >>>

Το 1999 ο χορογράφος, χορευτής και δάσκαλος Paul Douglas εγκαινίασε τον χώρο MovingEast στο Λονδίνο, όπου λειτουργούν μαθήματα τόσο σύγχρονου χορού, όσο και πολεμικών τεχνών - κυρίως Αικίντο - και που απευθύνεται σε ανθρώπους που συνήθως εξασκούνται και στα δύο. (http://www.movingeast.co.uk/)

Ο γνωστός χορογράφος και χορευτής Sidi Larbi Cherkaoui (πρώην μέλος) της κολεκτίβας Les Ballets C de la B, ταξίδεψε τον Μάιο του 2007 στη Κίνα και συγκεκριμένα στο ναό των Σαολίν στην επαρχία Χουνάν. Εκεί αφού ήρθε σε επαφή με τη φιλοσοφία, τον τρόπο ζωής των νεαρών βουδιστών μοναχών καθώς και τη πρακτική εξάσκηση του kung fu, δημιούργησε το έργο Sutra, εντάσσοντας στο έργο 17 μοναχούς..! Για τον Cherkaoui, θαυμαστή του Bruce Lee από μικρή ηλικία, το ταξίδι αυτό διεύρυνε την αντίληψη του για το ανθρώπινο σώμα.

Στη Ελλάδα δεν υπάρχουν πολλοί χορευτές ή χορογράφοι που ασχολούνται με τις πολεμικές τέχνες. Μια ομάδα που σίγουρα έχει ενσωματώσει τέτοια στοιχεία στη δουλειά της είναι η Rootless Root, που ιδρύθηκε από τους πρώην χορευτές του Wim Vandekeybus, Λίντα Καπετανέα και Jozef Frucek (http://www.rootlessroot.com). Κάποτε επίσης έγινε μια σχετικά πετυχημένη προσπάθεια να συνδυαστούν αυτές οι πρακτικές σε ένα ενιαίο μάθημα κίνησης, στο στούντιο ‘Καλειδοσκόπειο’ της Λίλης Αρζιμάνογλου. Αυτό το εγχείρημα βέβαια, απαιτεί εκτός από γερές γνώσεις και καλή οργάνωση, ανοιχτά μυαλά και από τις δύο πλευρές ;)

Myth - Sidi Larbi Cherkaoui (foto: koenbroos)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου